ZiskejZdravi.cz

Doporučená strava pro diabetiky

Přestože se většinou uvádí, že diabetik musí jíst často a k tomu dostatek živočišných bílkovin, v praxi se ukazují pozitivní léčebné výsledky při stravě vegetariánské či veganské, která se konzumuje v pravidelných intervalech, a to pouze 2-3 jídla denně. V následujících řádcích tedy prozkoumejte stravu, která by diabetickým pacientům mohla ulevit a zmírnit obtíže.

CHLÉB - Celozrnný chléb, kukuřičný chléb, celozrnné krakry... Používejte pouze chléb z kvasnic, nebo nekvašený chléb; prášek do pečiva a soda mají dráždivý účinek jak na trávící ústrojí, tak i na jiné orgány těla. Můžete si udělat své vlastní suchary z celozrnného chleba, jeho usušením v troubě.

VAŘENÉ OBILNINY -ovesné vločky, celý oves, celá pšenice, pohanka, ječmen, jáhly, celozrnná rýže, celozrná krupice, sojové a celozrnné těstoviny, atd. Podmínkou je, aby byly dobře uvařené, jinak vláknina, kterou obsahují může způsobovat trávící problémy. Celozrnná rýže - Natural, jáhly, pohanka se vaří 1 h, celá pšenice a ječmen - 3 h, celý oves 2 h a ovesné vločky na mírném ohni - 30 minut.

ZELENINA - Všechny její druhy v neomezeném množství. česnek a cibule podporují činnost slinivky a snižují hladinu cukru v krvi.

LUŠTĚNINY - Měly by se kombinovat s obilninami; aminokyseliny v nich obsažené se navzájem doplňují a tak nahrazují plnohodnotnou bílkovinu z masa (stejně jako ořechy, semena, olivy a soja). V důsledku vysokého obsahu vlákniny napomáhají udržet po dlouhou dobu hladinu cukru v krvi na stejné úrovni. Stejně jako z ostatních celozrnných a přirozených produktů jsou z nich výživné látky uvolňovány pomalu a tak stejnoměrně absorbovány do krevního oběhu. Podmínkou je, aby byly dobře uvařené. To zabrání tvoření plynů po jejich konzumaci. Při vaření přelijte asi 8 cm vody a přiveïte do varu. Potom po 10 minut sbíráme pěnu a vaříme na mírném ohni. Každých 20 minut promícháme a pokud je třeba přidáme vodu. Když začnou boby uvolňovat škrob a lepit se na dno, jsou většinou dobře uvařené; tehdy přidejte koření a sůl a dovařte další 1/2 hodinu. Při nadměrné senzitivitě vůči luštěninám se nadýmání zabrání když se po uvaření nechají ještě zmrazit. Pokud jsou luštěniny a jiné potraviny s vysokým obsahem škrobu jako např. kukuřice,rýže, těstoviny, brambory či hrách obsaženy v hlavním chodu, neměla by jejich porce přesahovat 250 - 300 kalorií. Velmi aktivní osoby, těhotné ženy a kojící matky mohou příjmat větší dávky.

NÁHRADY ZA MLÉKO - oříškové mléko, sojové mléko - buď ze sojových bobů, sojové mouky nebo sojového základu, mléko z uvařených obilnin (jáhly, ovesné vločky, rýže...) kakao - přidáním karobu (svatojánského chlebíčku) do připraveného mléka, sýry ze soji nebo semínek či ořechů, majonézy ze sušeného sojového mléka, jogurty a pudinky z rostlinných zdrojů.

OŘECHY A SEMENA - Mohou se používat všechny druhy, včetně másel z nich vyrobených (arašídové máslo, mandlové máslo, sezamové máslo - mixováním ořechů - cca. 8 minut v procesoru nebo mlýnku na kávu, může se přidat trocha vody). Měly by být ale konzumovány v malém množství.

NÁHRADY ZA KÁVU A ČAJ - Pražená obilná káva (mokava, bikava, sojová káva, melta), různé druhy bylinných čajů. Pro snížení vysoké hladiny cukru v krvi a na posílení funkce jater, slinivky, ledvin, žlučníku a sleziny je doporučena tato bylinná směs: Arctostaphylos uva - ursi, pampeliškový kořen, petrželová na, kořen genciánu, borůvkový a malinový list - 3 x denně 3 šálky čaje.

NÁHRADNÍ SLADIDLA - nepoužívejte více než ekvivalent 3 čajových lžiček cukru denně. Nejlepší zdroje jsou čerstvé nebo sušené ovoce (díky vláknině), ovocné šťávy či med. Ideální je učit se jíst pokrmy v jejich přírodní formě nepřislazované.

OVOCE - veškeré čerstvé ovoce, kromě příliš sladkých druhů (jezte pouze v malém množství sušené ovoce, rozinky, datle, fíky, banány a meloun). V některých případech je lépe úplně se vyvarovat tohoto sladkého ovoce. Vhodné je používat ovoce zavařované ve vodě s mořskou solí a džemy slazené pouze ovocnou šťávou. Je prokázáno, že u některých pacientů ovoce nezvedá hladinu cukru v krvi více než stejné množství zeleniny. Mnozí diabetici se bojí konzumovat ovoce, ale pokud nebylo koncentrováno sušením nebo přidáním cukru navíc, ovoce většinou nepůsobí problémy. Sacharidy jako nejlepší zdroj energie jsou stejně (a někdy i lépe) dostupné ze zeleniny, jako i z ovoce; i když se zdá, že by mělo ovoce se svým vysokým obsahem cukru zvýšit více hladinu cukru v krvi, než zelenina. V nedávné studii byl zaznamenán nejvyšší vzestup sacharidů v krvi po konzumaci obilnin, o něco nižší ze zeleniny a pak teprve z ovoce.

KTERÝCH POKRMU SE VYVAROVAT?

CUKRY - bílý cukr, hnědý nebo surový cukr, med, sirup, cukrem slazené džemy a marmelády, sladké dezerty... Jejich účinek na slinivku je škodlivý. Tyto rafinované (tj. zbavené vlákniny) sladidla způsobují náhle vysoký vzestup hladiny cukru v krvi (hyperglykémie). Proto je osoba nucena dodat rychle další dávku energie - a v případě , že se jedná o sladkosti, se vše znovu opakuje. Důsledkem toho je, že se slinivka plně unaví a není schopna produkovat inzulin pro vstřebání cukru v krvi. Dobrou zprávou je, že při používání receptů zdravé výživy je však možné připravit chutné koláče i dezerty bez těchto rafinovaných (vlákniny zbavených) cukrů (ze sušeného či zavař. ovoce).

RAFINOVANÉ OBILNINY - bílá mouka a produkty z ní připravené (chléb, rohlíky, těstoviny, koláče, dorty, krekry...), bílá rýže, kroupy, veškeré obilniny zbavené slupky. Vrchní vrstva zrna totiž obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály nezbytné ke strávení škrobu uvnitř zrna. Bez této slupky trávící orgány odebírají tyto vitamíny (především řady B) které pak chybí hlavně nervům a mozku. Vláknina pomáhá stejnoměrnému uvolňování cukru ze stravy, tak nedochází k nadměrným výkyvům a hladina cukru v krvi je udržena dlouhou dobu na správné úrovni. Proto tato přirozená strava zabezpečí pocit nasycenosti i po více než 5 hodinách.

ŽIVOČIŠNÉ TUKY - jsou hlavní příčinou, která brání absorbování glukózy buňkami. Tuky totiž ucpávají receptory v buněčné stěně a tak glukóza nemůže proniknout dovnitř. Z buněk pak přichází do mozku poselství o nedostatku energie, vyčerpání a únavě i když v krvi je nadměrné množství glukózy. Centrální nervový systém pak zašle poselství slinivce břišní, aby vyloučila velké množství inzulinu, který má pomoci glukóze dostat se do buněk. Ten však není o mnoho úspěšnější, protože nadměrné množství tuku ucpává buněčné receptory. Tak dochází k vysoké koncentraci cukru v krvi, kterou se tělo sněží rozředit tím, že uvolňuje veškerou vodu z buněk a žil. Následně dochází k jejímu vylučování v moči, což způsobuje poškození ledvin a je příčinou nadměrného močení pacientů. Proto jedinou dobrou zprávou pro opětnou absorbci glukózy je strava s nízkým obsahem tuku - a to pouze rostlinných. Ta umožní receptorům reagovat na vyloučený inzulin a přijmout glukózu z krevního oběhu do buněk.

Proto je pro diabetiky nejvhodnější vegetariánská strava. Pokud však pacient chce přijímat maso a vejce, měly by být nadměrně dlouho vařeny, aby se zničily škodlivé zárodky a zbaveny tuku. Absolutně nežádoucí druhy masa jsou vepřové, šunka, slanina, párky, hamburgery a paštiky. Ty se však dají nahradit mnoha přijatelnými a zdravými náhradami - ovesné karbenátky, sekané z luštěnin, obilnin a zeleniny, sojovými pomazánkami, sojovým masem (je to koncentrovaný produkt, proto by to nemělo být hlavní jídlo, pouze jako příchuť např. v guláši), vařenými luštěninami v rizotu atd.

SÝRY - nepatří mezi nejvhodnější jídla. Jsou připravovány fermentačním a hnilobným procesem, při kterém vznikají škodlivé chemikálie jako aminy, amoniak, dráždivé mastné kyseliny (butyriková, kaproiková, kapryliková aj.) a kyselinu mléčnou.



Všechny tyto látky patří mezi odpadní produkty, které způsobují podráždění nervů a trávícího ústrojí. Tyramin, jeden z toxických aminů vznikajících v sýrech je častou příčinou bolestí hlavy a migrén. Určité druhy amínů mohou reagovat s dusičnany, přítomnými v žaludku a tak formovat nistosaminy, rakovinotvorné látky. Mnozí alergičtí pacienti nejsou schopni tolerovat laktózu, hlavní sacharid, obsažený v sýru a mléce (což je nejčastější příčina alergií v USA). Enzym renet, který se používá pro sražení mléka na výrobu sýru, je získáván z žaludeční výstelky telat a prasat, velmi malé procento je z rostlinných zdrojů. Je však možné jednoduchým způsobem připravit vlastní sýry, paštiky, omáčky, pomazánky i krémy z ořechů, soji, luštěnin, obilnin, brambor, mrkve, rajčat, cibule a jiné zeleniny a koření, které jsou atraktivními a chutnými náhradami sýru.

MLÉČNÉ VÝROBKY - doporučujeme je nepoužívat. Mléko obsahuje velké množství laktózy (mléčného cukru), pro jehož ztrávení je nezbytný enzym laktáza, tento však není přítomen u mnoha lidí. Proto jeho konzumace často způsobuje zažívací problémy, bolesti hlavy a mnohé jiné problémy. Mléko patří také mezi nejhlavnější potraviny způsobující alergie. Mnoho příznaků s neznámými nebo nezřetelnými příčinami mají svůj původ v konzumaci mléka. V důsledku nepřítomnosti vlákniny, mléko způsobuje zácpy. Mnoho pacientů s hypoglykémickým syndromem již trpí zácpou a konzumací mléka svůj stav pouze více zhoršují. U pacientů s hypoglykemií jsou velice časté trávicí problémy, proto věříme, že oni předcházejí problémy s metabolismem cukru v první fázi této nemoci. Vynechání mléka ze stravy těchto osob způsobí větší zlepšení, než by množí mohli věřit. Jeho používání se dá nahradit výrobou výživného mléka z rostlinných zdrojů.

KÁVA, ČAJ A NÁPOJE S KOFEINEM - coca-cola, pepsi-cola aj., čokoláda, kakao, ruský čaj. Kofein škodlivě stimuluje slinivku břišní. Způsobuje vylučování glykogenu (zásobní glukózy) játry do krevního oběhu a tím náhlý vzestup krevního cukru následovaný zvýšenou produkcí inzulínu. To sice přinese markantní zvýšení energie, po něm ale následuje drastický pokles v důsledku nadměrné dávky inzulinu, která musela být vyloučena. Energie získaná v první fázi je však jen vypůjčována na úkor budoucího poškození zdraví.

Stejný vliv mají také léky, obsahující kofein, jako je Acylpirin, Anacin, antikoncepční prostředky, Empirin, Excedrin, Fiorinal atd. Nikotin, stejně jako kofein, nepříznivě ovlivňuje slinivku břišní a je prokazatelně příčinou hypoglykémie. čaj a výrobky z kakaa způsobují zácpu.

KOŘENÍ - jako ocet, pepř, zázvor, nové koření, hřebíček, skořice, pálivá paprika, chemické příchuti, průmyslově vyráběná majonéza, kečup, hořčice - způsobují podráždění nejen žaludeční výstelky, ale i nervového systému. Jsou příčinou deformace některých mentálních funkcí a špatné koncentrace. V Indii je vyšší množství rakovin žaludku v důsledku nadměrného používání tohoto koření. Dají se nahradit zdravějšími bylinami jako bazalka, tymián, oregano, šalvěj, kopr, majoránka, rozmarýn, česnek a cibule. Místo octu je vhodná citrónová šťáva.

SLAZENÉ LIMONÁDY - veškeré druhy chemicky slazených a ochucených nápojů. Ovocné šťávy se mohou používat příležitostně jako část tekutin v některých receptech, ale všeobecně voda je lepší. Tyto šťávy by se neměly konzumovat pravidelně s jídlem, protože ve velkém množství zabraňují trávení a jako rafinovaný produkt způsobují náhlý nárůst hladiny cukru v krvi.

V Š E O B E C N É  Z Á S A D Y

Bohatá snídaně je velmi důležitá, stejně jako výživný oběd. Pokud pacienti jedí večeři, měla by být tvořena pouze z celozrnných produktů a ovoce, které jsou lehčeji stravitelné. Z naší praxe jsme zjistili, že pouze dvě jídla denně dávají tělu nejlepší příležitost pro regeneraci trávením zatížených orgánů. Mezi jídly by mělo být nejméně rozmezí 5 hodin, kdy pacienti nepřijímají potraviny, pouze tekutiny. Zachovejte pravidelný čas podávání jídel (neměl by se lišit více než o pár minut). Nepijte spolu s jídlem, protože to rozřeďuje žaludeční šťávy, které tělo pracně soustřeďuje v nejkoncentrovanější formě právě v pravidelný čas jídla. Důležité je stravu dobře pokousat. Hladina cukru u těch, kteří jedí rychle dosahuje větších výkyvů, než u těch, kteří jedí pomalu a dobře kousají.

Počítejte s tím, že pacienti s hypoglykémií mohou být nervozní, vzrušení, s tendencí být více neurotičtí a soběstřední, protože si připouštějí své zdravotní problémy a emocionální příznaky. Jednejte s nimi s pochopením a jemností.

Mnozí doporučují jíst mezi jídly přesnídávky s vysokým obsahem BÍLKOVIN. Často budete slyšet i o 2 večerních jídlech a dokonce i jedení v noci. Tato praxe však není založena na fyziologii našeho organismu a navíc ještě prodlužuje tento problém. Slinivka břišní byla dlouho předrážděna předešlým životním stylem a pro své uzdravení vyžaduje odpočinek. Měla by být uvedena do činnosti jen v určitých pravidelných intervalech, aby mohla znovu získat svůj rytmus činnosti a odpočinku. Proto by se čas pro jídlo neměl lišit a žádný pokrm by neměl být přijímán mezi jídly.

Nesnažte se vyvrátit pacientovu důvěru v jeho lékaře. On mu mohl doporučit to nejlepší, co zná. Vliv našich stravovacích návyků na metabolismus těla je stále nedostatečně chápán většinou lékařů. Pacient může potřebovat jeho pomoc v jiných oblastech a neměl by od něj být bezdůvodně odloučen.

Kofein a nikotin jsou silnými stimulanty produkce inzulinu a musí být stryktně vyloučeny. Alkohol je vysoce škodlivý a působí jako koncentrované sacharidy, otravuje buňky a dráždí slinivku. Dokonce i v malém množství urychluje stárnutí organismu. "Ztratit kontrolu" - pro cukrovkáře neznamená pouze cítit se špatně na několik hodin. Po krátké nerozvážnosti to pro ně může trvat až několik týdnů, než se opět začnou cítit lépe. Někteří lidé jsou více citlivější k přestupování zdravotních zákonů a i když nemusí cítit následky okamžitě, dochází u nich k daleko rychlejšímu ničení životně důležitých orgánů.

K přípravě hlavních jídel doporučujeme používat, jak nejčastěji je to možné luštěniny a celozrnné obilniny, raději než živočišné produkty. Tyto jednoduché a laciné potraviny jsou vynikajícími zdroji bílkovin a mají tu výhodu, že nezvyšují hladinu cholesterolu v krvi, ani neohrožují zdraví přenosem nemoci zvířat. Mají také asi o 1/3 méně kalorií než dokonce i nejlibovější maso. Pijte dostatečné množství vody mezi jídly, aby moč byla téměř bezbarvá. Pro většinu to bude průměrně 6 - 8 sklenic vody denně. 30 minut před a po jídle již nepijte. Všeobecně platí, čím méně tekutin je přijímáno s jídlem, tím lépe. Mnoho slabosti a únavy je způsobeno vyrovnávací výměnou vody, a tak je osoba doslova dehydratována, i když neprožívá žízeň. Pohyb je vaším nejlepším přítelem. 20 minut denně je MINIMUM. 1 hodina denně je lepší a často může být potřeba 3 - 5 hodin. Pohyb pomáhá udržet chuť pod kontrolou, působí jako uklidňující prostředek při stresu, snižuje hladinu tuku v krvi, napomáhá lepší funkci trávících orgánů a normalizuje hladinu cukru v krvi. Je spolu se slunečním svitem cestou jak nahradit inzulin, protože napomáhá absorbování glukózy buňkami. Pohyb musí být pravidelný stejně tak jako dávky inzulinu), aby mohlo být docíleno spolehlivých výsledků. Pohyb je tedy pro diabetiky lékem, a proto nesmí být vyloučen ani za špatného počasí. Zkušenosti mnohých pacientů, kteří si píchali vysoké dávky inzulínu potvrzují, že se úplně zbavili závislosti na něm, již po několika týdnech tohoto programu. Proto Vám přejeme, abyste se o léčivých účincích této stravy přesvědčili také i vy.

Zdroj: Podle článku MUDr.A.Thrash a K Sixworth,R.N., sestavila Jana Konečná, R.S.

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Eshop - ekodrogerie, byliny, potraviny

Přírodní léčba - jak využívat sílu přírody

Přírodní léčba - jak využívat sílu přírody